Pengikut

Sabtu, 8 Mac 2014

MH370 : Apa kita tahu dan tidak tahu....

Ahli keluarga penumpang MH370 turut berkumpul di Lapangan Terbang Beijing, China bagi mendapatkan berita terkini. - Gambar Reuters.Penerbangan MH370 masih lagi hilang lebih 24 jam dengan 239 penumpang dalam pesawat, pihak berkuasa memperluaskan usaha mencari dan menyelamat ke seluruh Laut Cina Selatan dan termasuklah Selat Melaka.
Pesawat Malaysian Airlines (MAS) Boeing 777-200ER berlepas pada 12.40 pagi pada Sabtu dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) tetapi gagal tiba di Beijing pada 6.30 pagi hari sama.


Di bawah adalah apa yang kita tahu mengenai MH370:

* Penerbangan Malaysia Airlines terputus hubungan selepas berlepas dan lokasi terakhir yang diketahui adalah di luar Kota Baru.
* Tiada isyarat kecemasan atau tanda cuaca buruk.
* Penerbangan KL-Beijing membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal.
* Dua penumpang dalam penerbangan menggunakan identiti palsu.
* Dua lagi penumpang mempunyai identiti yang tidak dapat disahkan. [ Kini menjadi 4 ..??]
* Juruterbang pesawat berpengalaman.
* Pesawat tersebut menjalani pemeriksaan 10 hari lalu.
* Pesawat tersebut akan kehabisan minyak sekitar jam 8 pagi pada Sabtu.


Apa yang kita tidak tahu mengenai MH370:
* Di mana pesawat tersebut hilang?
* Apa yang berlaku apabila pesawat tiba-tiba terputus hubungan dengan menara kawalan trafik udara?
* Mengapa transponder kecemasan tidak berfungsi?
* Adakah ia berada di perairan Malaysia atau di lokasi lain?


Berikut berita tidak disahkan yang boleh dikaitkan dengan MH370:
* Apakah kesan tumpahan minyak dan kepulan asap dikesan oleh tentera laut Vietnam?
* Perbualan dengan industri minyak berkata pekerja di pelantar minyak Talisman Energy sekitar Blok PM-3 CAA melihat sesuatu terhempas ke dalam laut.
* Adakah pasport yang dicuri dikaitkan dengan pengganas?


Berikut berita petanda lain:
SEPANG , KOMPAS.COM - Berita terbaru yang boleh memberi petunjuk penting bagi kewujudan pesawat Malaysia Airlines dengan nombor penerbangan MH370 yang hilang pada Sabtu (8/3/2014) baru saja diterima. 
New Straits Times Malaysia melaporkan, seorang pilot pesawat Boeing 777 yang terbang 30 minit lebih awal dari MH370 memberitahu bahawa dia berkomunikasi dengan awak pesawat MH370 sesaat sebelum pesawat itu menghilang. Pilot yang meminta identitinya dirahsiakan itu berkata, dia diminta oleh petugas air traffic control Vietnam untuk cuba menghubungi MH370, kerana pihak berkuasa tempatan tidak boleh menghubungi pesawat itu. "Pihak berkuasa mengalami kesulitan menghubungi mereka, pesawat saya sudah berada di atas wilayah udara Vietnam dan saya diminta membantu menghubungi". Pilot yang sedang menuju ke Lapangan Terbang Narita, Tokyo itu mengaku berjaya berkomunikasi dengan MH 370 kira-kira pukul 01.30 Sabtu awal hari. Pilot itu menanyakan, apakah MH370 sudah memasuki wilayah udara Vietnam atau belum. "Saya yakin itu suara co-pilotantara Kapten Zaharie atau Kapten Fariq, namun suara yang agak statik, ada banyak interference , dan mumbling (merungut) ".Setelah itu, komunikasi hilang . Pilot itu meyakini bahawa suara itu bahkan boleh didengar oleh kapal-kapal di laut di bawah mereka. Dia mengira tidak ada masalah serius, memandangkan kehilangan kenalan adalah perkara biasa. "Jika Kapten Zahari mengalami kesulitan, pastilah dia akan mengeluarkan panggilan MayDay. Namun saya tidak mendengar apa-apa sama seperti yang lain".
 http://internasional.kompas.com/read/2014/03/09/1024178/Pilot.Pesawat.Lain.Berkomunikasi.dengan.MH370.Sesaat.Sebelum.Hilang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan