Pengikut

Rabu, 14 Mac 2012

Episod budak hilang dan dibunuh kejam berulang-ulang..Cis..!! sungguh malang

Aku simpati kepada keluarga Nurul Nadirah..
Nasib yang menimpa kepada keluarga adik Nurul Nadirah amat malang. Hilang dan kemudian dibunuh dengan kejam. Siapa pun tak tertanggung beban yg amat dahsyat tu… Tetapi peristiwa ini adalah episod ulangan kepada kehilangan adik Nurin Jazlin, Sharlinie dan kanak-kanak yang lain. Persoalannya mengapa episod malang ini sering berulang?

Kebanyakan kanak-kanak hilang dan diculik kerana ketiadaan ibubapa/penjaga bersama mereka. Nurin Jazlin hilang di pasar malam, adik Sharlinie hilang di padang permainan dan terkini adik Nurul Nadirah diculik semasa pergi membeli meggi kat  kedai. Cuba kalau bebudak ni pergi dengan bapanya ke, agak-agak korang siapa yang  teringin atau berani nak culik budak tu? Aku percaya 99% orang tak berani sentuh..apatah lagi nak culik..

Sebagai langkah pencegahan, jaga lah anak memasing. Biar bebudak anak-anak kita tu sentiasa didepan mata dalam penjagaan ibubapa. Kita harus sedar yang zaman sekarang tak macam zaman dulu. Zaman sekarang orang jahat makin bijak,makin gila dan makin zalim. Diaorang dapat  pendedahan daripada  internet dan astro. Bijak kerana pandai hapus bukti2 kejahatan pada si mansa. Sampai sekarang pembunuh Nurin Jazlin masih bebas di luar sana. Dulu ada 'lelaki kucing' yg dikaitkan dgn adik Sharlinie. Mana lelaki kucing tersebut? Gila sebab gila seks. Gila seks kerana dipengaruhi DVD, vcd lucah dan laman2 web pornographi. Kebanyakan yang hilang dan diculik ialah budak perempuan. Lihat apa jadi pada arwah Nurin Jazlin.

Zaman dulu pun ada bahaya. Tapi zaman dulu-dulu bahaya dari penjenayah agak kurang..kalau kes culik orang ni kurang kita dengar tapi kes culik/curi ayam dalam reban dikampung sudah dikira kes besar..macam kes lembu sekarang. Dulu-dulu anak2 pun tak berapa berani jalan sorang2. Terutama masuk jam 7 malam,zaman tu dah gelap gelita,mana ada tiang lampu jalan..letrik pun tak ada. Cerita - cerita momok zaman dulu memang mendatangkan kesan pada keselamatan budak-budak.. sampai nak ke tandas luar rumah masa tu yang jaraknya beberapa langkah pun akan ditemankan. Tapi sekarang budak2 dah berani dan ibubapa pun jadi berani, hinggakan kalau di shopping komplek anak2 ketandas pun ada ibubapa yang berani membiarkan mereka pergi berseorangan..yang akhirnya membuat anak itu bertambah berani dan penjenayah bertambah sibuk mengambil kesempatan.

Aku bukan  nak  mencadangkan kepada para ibubapa untuk control anak2 berlebihan zaman sekarang ini hinggakan nak ikat kaki anak memasing. Tetapi umur 4-5 tahun bebudak adalah umur aktif untuk meneroka dunia dipersekitaran mereka. Kita pun tak boleh nak control para penjahat kat luar sana tapi kita boleh ubah diri sendiri dengan menjaga anak memasing.Caranya….Jaga sampai jangan terleka. Perkara yang terbaik dan kalau boleh dilakukan ialah sebelum itu ajar anak kita menggunakan telefon. Biar anak kita hafal alamat rumah dan nombor telefon kita.

Tapi kalau dah jaga punya jaga tetiba kita terleka dan anak kita hilang juga. Ini takdir tuhan. Kita dah tak boleh nak elak.Jadi  apa lagi..? pegi la report Polis dengan segera! Ramai je yang cakap Malaysia ni maju tetapi sistem bertindak kita using,lembab dan longlai. Sistem semboyan kita lembab. Anak hilang pukul 1.00 tengah hari dan infonya keluar Buletin Utama tv3suku pukul 8.00 malam. Seminggu kemudian muka budak itu baru dicetak dan ditampal di stesyen komuter dan bas. Lewat dah tu. Kajian menunjukkan kalau 3 jam pertama tak ada lead atau pembayang, muka budak itu akan hilang terus.

Tapi  cuba budak yang hilang tu cucu Tun Mahathir? Kemungkinan habis seluruh kontijen Bukit Aman dikerahkan join misi menyelamat cucu bekas PM. No wonder lah kalau cucu Mahathir jumpa balik tak sampai 24 jam. Bayangkan pula kalau anak buah Presiden UMNO  hilang pulak..?(Najib ada cucu ke..? aku pun tak tahu..) Bukan saja seluruh kontijen Bukit Aman dikerah…mungkin dengan askar-askar dikerah utk misi mencari dan menyelamat. Kena terima hakikat la yang anak kita tidak keistimewaan macam Presiden UMNO dan Mahathir. Terpaksa la kita sesama hadapi sistem malang ini untuk hadapi nasib malang kita itu.
Lebih malang lagi apabila yang pegang jawatan menteri Pembangunan Wanita dan kebajikan Masyarakat Si Shahrizat Jalil pun sibuk dengan kerja mempertahankan kedudukan dalam jawatan yang di palit dengan jenayah pecah amanah suaminya dalam isu lembu NFC. Sekarang Shahrizat nak letak jawatan dalam bulan depan..apa keutamaan isu kehilangan dan pembunuhan kejam seorang budak dengan isu Shahrizat nak letak jawatan..?? kekadang ada pihak yang sengaja ambil satu isu untuk tutup satu isu dengan cara sengaja dan tidak disengajakan. Malang bertambah malang kepada si malang.

Untuk kes Nurul Nadirah, Sharizat daripada  kementerian berkaitan tidak prihatin dengan famili si mangsa. Sudahlah isu Nurin  dipandang sepi, kebajikan famili mangsa diabaikan begitu shaja. Shahrizat boleh relax menemani suami yang dituduh pecah amanah ke mahkamah. Bangsat punya Shahrizat…!! Memang tak layak lah si Sharizat pegang apa-apa jawatan,tapi kalau pegang jawatan pencuci najis lembu dikandang NFC sangat  layak untuk Shahrizat yang akan berhenti 8 April .Inilah menteri yang korup,setelah didesak,dipaksa,ditarik,dihenyak semata-mata nak suruh letak jawatan dan akhirnya akur setelah serba kemungkinan..dot.dot..dot.. yang pasti akan diganti dengan yang lain…dan yang lain akan 2x5  5x2 juga selalunya.. Sebab yang bagi jawatan tu dari orang yang sama juga…dan yang pilih untuk ganti jawatan tu pun dia juga…siapa lagi..? Najib Tun Razak la…!
Inilah prinsip Rakyat didahulukan setelah pemimpin yang dipilih Najib dahulukan Presiden UMNO… Masaalah rakyat tetap terkebelakang pada hakikatnya..Aku harap kita semua jangan yakin dengan keselamatan anak-anak dizaman sekarang,kena jaga elok-elok dengan 100% perhatian dan juga kita semua jangan percaya walau 1% kepada pemimpin yang konon-nya berslogankan rakyat didahulukan…semuanya itu auta bersatu dengan kelentong.

Penggal baru sidang dewan rakyat di parlimen sudah bermula. Kepada ahli-ahli parlimen, tolong jangan jadikan dewan rakyat sebagai gelanggang sarkis atau pasar borong. Kalau setakat nak tunjuk muka dan nak ajukan soalan2 bocor yang tak bermakna kemudian dijawap macam hero basi  , parlimen bukan tempatnya.Terutama yang dari wakil Bebas yang bakal terpekik terlolong nak tunjuk sokong Najib,semata-mata nak ambil hati kot-kot dapat tiket seat PRU nanti… Sila berambus kepada yang tak paham perbahasan. Jadikan dewan rakyat sebagai tempat untuk selesaikan masalah rakyat. Apa yang rakyat Malaysia mahu kan sekarang ialah anak-anak mereka selamat di luar rumah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan