Pengikut

Rabu, 19 Jun 2013

Kampung Gasing Pahang Tiada Air Sejak 30 Tahun

KAMPUNG KASING - Seorang warga emas melalui hidup sukar sejak 30 tahun lalu apabila terpaksa tinggal dalam rumah yang tidak mempunyai bekalan asas sepatutnya.

Segalanya berlaku apabila permohonan untuk memiliki tanah yang diterokanya tidak mendapat kelulusan, sekali gus menjadi penghalang bekalan air bersih dan kemudahan lain disalurkan ke rumahnya.

Saad Shafie, 83, berkata, dia merantau dari Kedah bersama isteri 30 tahun yang lalu untuk mencari rezeki di sini. “Dulu, pakcik datang ke sini berdua dengan isteri dan telah meneroka tanah ini sejak 30 tahun lalu, sejak itu kami hanya menggunakan perigi sebagai sumber air. “Keluasan tanah ini lebih kurang dua hektar dan telah ditanam dengan pokok sawit.

Anak pakcik ada lima tetapi hanya seorang yang tinggal dengan pakcik bersama isteri dan empat anaknya, sementara anak lain tinggal di Kedah,” katanya. Saad berkata, dia membuat permohonan pemilikan tanah pada 2001 disusuli permohonan sama yang dibuat anak lelakinya, Ismail Saad pada 2009,  namun tidak mendapat jawapan. - Sinar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan