Pengikut

Khamis, 6 Jun 2013

Tahniah..!! UMNO Kedah Dah Berjaya

Insaniah bakal diswastakan



ALOR SETAR - Kolej Universiti Insaniah (Insaniah) mungkin diswastakan apabila timbul desas desus bahawa kerajaan negeri membuka tawaran penjualan saham miliknya kepada beberapa institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan.

Sumber-sumber memberitahu Sinar Harian, kerajaan negeri sudah membuat tawaran itu termasuk kepada Universiti Utara Malaysia (UUM), Universiti Aimst dan Universiti Antarabangsa Al-Bukhary (AiU).

Difahamkan Universiti Selangor (Unisel) turut berminat untuk membeli Insaniah daripada kerajaan negeri.

“Rundingan masih berjalan. Penjualan ini didakwa ada kaitan dengan beban kewangan negeri berhubung pinjaman RM330 juta dengan Bank Islam bagi menampung kos pembinaan kampus induk Insaniah di Kuala Ketil,” katanya.


Menurutnya, anak syarikat Insaniah Holdings iaitu Insan Maya (Multimedia), Insan Fasih (Bahasa), Insan System (ICT), Insan Medic (Perubatan), Insan Hospitaliti (Perhotelan) dan Insan Bestari (Sekolah Antarabangsa) mungkin berkubur apabila ada cadangan tutup operasinya.       

“Apa nasib kakitangan bawah Insaniah Holdings jika ditutup. Mustahil untuk serap semua pekerja kepada Insaniah,” katanya.

Beliau turut memaklumkan program pengajian yang kini mencecah 40 program mungkin kembali seperti asal iaitu tujuh program.

“Ini juga akan menjejaskan pensyarah dan kakitangan bawahan program berkenaan. Ke mana mereka akan diserapkan?. Jika diberhentikan kerja pula membabitkan banyak pampasan,” katanya.

Menurutnya, sebahagian tenaga pengajar sudah mula mencari pekerjaan lain termasuk berhijrah ke IPT lain.

“Paling membimbangkan nasib pelajar. Jika benar diswastakan, pelajar menjadi mangsa keadaan apabila yuran akan meningkat dan mungkin perlu mengulang semula pengajian di IPT baru,” katanya.


Pada 18 Mei lalu, Menteri Besar, Mukhriz Mahathir menegaskan kerajaan negeri akan menentukan hala tuju baru Insaniah selepas meneliti situasi terkini selain mendapatkan maklumat daripada pengurusan universiti.

Menurutnya, pembinaan kampus induk RM330 juta itu langsung tidak menjana pendapatan sebaliknya kerajaan negeri seterpaksa membayar hutang sebanyak RM46 juta setahun selama 13 tahun
.
.............................
Sekadar hiasan: Bapa Syaitan Yang Dikenali bersama anaknya....hahaha...

Itu lah tujuan sebenar BN ingin mencari keuntungan dunia semata mata. 
Pada zaman Tun semua sekolah Agama rakyat diberhentikaan bantuan .
 Ini adalah saham kepada orang yang menyokong BN.

Menurut  maklumat, Biarpun Kerajaan Negeri Terdahulu Yang Dipimpin Oleh Ustaz Azizan Menghadapi Kekangan Kewangan, INSANIAH Tetap Dipertahankan Sebagai Pegangan Negeri. Bangunan INSANIAH Yang Tesergam Indah Di Kuala Ketil Ini Dibangunkan Oleh Kerajaan Negeri Kedah Terdahulu (PAS).

Tahniah buat orang Kedah yang sokong UMNO Munafikun..!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan