Pengikut

Jumaat, 17 Februari 2012

Awangku Ludin dan Rainie Ali Lebih Jujur Dari Najib dan Rosmah.

Akhbar NST melaporkan satu keluarga nelayan telah mendapat dua kali bantuan RM500 BR1M. Walau bagaiamanpun pasangan keluarga tersebut Awangku Ludin Pengiran Jini dan isteri beliau Rainie Ali, telah memulangkan satu dari bantuan tersebut, kerana Awangku Ludin tidak menyedari sebelum ini isteri beliau juga telah mengisi borang permohonan BR1M tersebut, yang akhirnya kedua-dua permohonan telah diluluskan.

Fisherman returns one BR1M voucher 
17 February 2012 , KUCHING: A fisherman and his wife are now a celebrated couple in the northern district of Lawas, in Sarawak for their honesty.  
Awangku Ludin Pengiran Jini and wife, Rainie Ali, were the talk of the town after the former returned the RM500 he received from 1Malaysia People's Aid  because he felt he did not deserve it.   
The couple applied for the assistance separately without each other's knowledge. "We didn't realise that both of us had applied for the aid. In the end, both our applications were approved and we want to return one," Awangku Ludin said.-  Nst

AMANAH adalah antara sifat terpuji Islam anjurkan kepada setiap Muslim. Malah, ia adalah penentu atau garisan pemisah kepada keimanan dan keagamaan individu. Ini ditegaskan Rasulullah SAW dalam sabdanya yang bermaksud: “Tiada iman bagi yang tidak memegang amanah dan tiada agama bagi orang yang tidak dapat dipegang janjinya.” (Hadis riwayat Ahmad dan Dailami).

Orang ni  terharu juga rasanya membaca kisah ini yang berlaku di Sarawak,yang mana bukanlah sebuah negeri yang maju dikalangan negeri lain di Malaysia ini. Kejujuran dan amanah pasangan ini wajar dipuji serta dijadikan contoh kepada semua rakyat di tanah air ini kerana berlaku jujur dalam diri sendiri. Negara ini pasti akan bertambah maju sekiranya tiada penyelewengan diperingkat kepimpinan berlaku sepertimana sekarang ini,kes-kes rasuah,pecah amanah banyak berlaku didalam kerajaan UMNO BN didalam negara ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan