Semarak-kan kebajikan hulur pada yang memerlukan ini

Semarak-kan kebajikan hulur pada yang memerlukan ini

Pengikut

Sabtu, 7 Mei 2011

Kemusykilan Agama – Sambutan Hari Ibu Haram?


Santuni IBU sepanjang masa,setiap ketika,tanpa noktahnya dan janganlah diingati atau dirai-kan pada hari-hari tertentu sahaja ~~~

Sesungguhnya rahmat Allah SWT sangat luas.Untuk mendapatkan ganjarannya, tidak semestinya kita perlu mempunyai masa lapang yang panjang, mahupun harta yang bertimbun-timbun. 4 perkara yang bila kita lihat sahaja, pasti akan mendapat ganjaran dari Allah SWT.

1. Melihat Kaabah
2. Melihat wajah Ibu
3. Melihat kitab suci Al Quran
4. Melihat Laut (Antara kekuasaan Allah SWT)

Memuliakan ibu adalah dituntut sepanjang tahun sepenuhnya. Menghormati ibu, menuntut keredhaannya, berkhidmat dan berbuat apa sahaja kebaikan kepadanya adalah dituntut dengan tuntutan yang tegas (wajib) sebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w. Perkara ini sudah diketahui umum oleh mana - mana manusia.

Mari kita singkap makna sebenar Hari Ibu / Mother’s Day menurut Wikipedia : “One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”

Maksudnya di sini ialah bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

Jadi persoalannya di sini, perlukah kita sebagai orang Islam untuk menyambutnya?

Di dalam Islam, kita dituntut untuk menghormati ibu bapa kita setiap masa dan ketika. Bukannya hanya terhad kepada hari-hari tertentu sahaja seperti pada hari ibu atau hari bapa.

Firman ALLAH Subhana Wa Ta’ala : Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”
[Surah al-Israa’, Ayat 23 hingga 24]

Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata, “Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan mengadakan/mengkhususkan hari-hari tertentu sekaligus dapat memupuk remaja mereka agar menyayangi dan menghormati orang tua mereka.”

Manakala masyarakat kita pula umumnya lebih cenderung dengan budaya ikut-ikutan. Sentiasa terpengaruh dan terpedaya dengan budaya orang kafir dan barat. Bila orang kafir sambut hari valentine kita pun nak sambut sama! Bila orang kafir sambut april fool, kita pun ‘fool’ sama kerana sambut hari karut tu! Bila orang kafir sambut hari ibu dan hari bapa kita pun nak buat sama! Sungguhpun perayaan ini murni dari pandangan mata kasar kita. Tapi hakikat agama Islam kita tidak pernah mensyariatkan atau menuntut umat-umatnya agar menghormati dan menyayangi orang tua mereka, suami atau isteri mahupun anak-anak mereka pada hari-hari tertentu sahaja.

Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda : “Sesiapa sahaja yang menyerupai sesuatu kaum itu , maka dia itu termasuk di dalam golongan mereka”
[Hadits Sahih - diriwayatkan oleh Imam Abu Daud R.H dalam sunannya, Imam Ahmad Bin Hanbal di dalam musnadnya Dan Imam as-Suyuti di dalam al-Jamie’ as-Shaghir, disahihkan oleh Al-Albani]

Islam adalah ‘Deen’ atau cara hidup. Ia telah merangkumi segala-galanya. Bukan hanya kehidupan untuk di dunia yang sementara ini bahkan kehidupan abadi (abadan-abadan) nun di akhirat kelak. Moga ALLAH Subhana Wa Ta’ala terus memelihara kita semua agar kekal terus dalam agamanya iaitu Islam dan mengamalkan cara hidup yang berlandaskan syariat Islam yang sebenar.

Sumber: http://dakwah.org/blog/?p=135

    [GAMBAR] OSAMA BIN LADEN DAN KELUARGA

    Dilahirkan dengan nama Usamah bin Mohammed bin Awad bin Laden pada 28 Jun 1957 di kota Jeddah, Arab Saudi, kawasan pantai Laut Merah. Osama adalah anak ke 17 dari 52 orang bersaudara.

    Osama adalah bekas mahasiswa Universiti Raja Abdul Aziz di Jeddah, di mana salah seorang di antara gurunya, ialah Sheikh Abdullah Azzam. Guru Abdullah Azzam inilah yang kemudian diketahui sebagai tokoh utama yang memainkan peranan menggerakkan sokongan kepada bangsa Arab bagi kaum Mujahidin yang berperang melawan kependudukan Russia di Afganistan. Osama bin Laden lulus pengajiannya dan mendapat ijazah sarjana tahun 1979 dalam bidang Ekonomi dan Pengurusan.

    Osama bin Laden mula membangunkan jaringan komunikasinya pada tahun 1979 ketika beliau ke Afganistan menyertai Mujahidin yang bertempur melawan Kesatuan Soviet. Osama mengeluarkan dana daripada aset kekayaannya dan pengaruh keluarganya bagi gerakan pertahanan Afgan, dan membantu kaum Mujahidin dengan bantuan logistik dan bantuan kemanusiaan. Osama juga terlibat mengambil bahagian dalam beberapa pertempuran selama perang Afganistan.

    Ketika peperangan melawan Soviet hampir berakhir, Osama menubuhkan gerakan Al Qaeda, sebuah organisasi bekas pejuang Mujahedin dan para penyokong lainnya yang membantu menyalurkan dana dan pasukan pejuang untuk gerakan pertahanan Afgan.


    Gambar ini di ambil pada tahun 1988, ketika Osama sudah menempa nama sebagai seorang pejuang.

    "Jika dorongan untuk berjihad melawan Yahudi dan Amerika demi membebaskan Masjid Al-Aqsa dan Kaabah dianggap jenayah, maka biarlah sejarah menjadi saksi bahawa saya adalah seorang penjenayah."

    Dengan AK-47 yang diambil dari askar Russia yang beliau bunuh semasa perang mengusir Soviet dari Afghanistan.

    Dari kiri, jurucakap al-Qaeda Suleiman Abu Ghaith, Osama, Ayman al-Zawahiri dan Muhammad Atef ketua tentera organisasi Al-Qaeda.

    Dipercayai selepas 11 September, Osama dan timbalannya Ayman al-Zawahiri bersembunyi di pegunungan sepanjang sempadan Afghanistan-Pakistan.

    Selepas Sudan, Osama kembali ke Afghanistan, di mana beliau membentuk perikatan dengan Taliban. Gambar ini diambil dari sebuah video latihan al-Qaeda dikeluarkan pada bulan Jun 2001.

    Anak lelaki Osama bersama isteri, Zaina - juga dikenali sebagai Jane Felix – Browne.

    Lukisan gambar ayah Osama - Muhammad bin Laden, seorang yang sangat kaya-raya.


    Osama bin Laden semasa berumur 16 tahun pada tahun 1973.

    Anak sulung dengan Najwa, Abdullah semasa mereka sekeluarga berada di Sudan pada 1993.

    Anak keempat dengan Najwa, semasa tinggal di Khartoum, Sudan pada 1994.

    Anak Osama - Omar semasa berada di Arab Saudi pada tahun 2007.

    Osama bin Laden semasa berada di Afghanistan pada tahun 1984.

    Osama (dalam bulatan) bersama 22 orang adik beradik semasa bercuti di Sweden pada 1971, ketika berumur 14 tahun.

    Anak-anak Osama - Fatima, Sa’ad, Omar, Mohammed, Osman, and Abdul Rahman.

    BLOGGER UMNO SYOK SENDIRI DAN BERMAIN API


    1) Blogger UMNO Tegur Najib: Lebih Baik Tumpukan Negeri Yang BN Masih Kuasai Drp Rebut Selangor
    Satu pendapat: 'If you want to damage the country give it to UMNO to rule, if you want to make it worst give it to UMNO to repair' Oleh Aspan Alias

    Buat masa ini saya secara peribadi lebih cenderung untuk melihat UMNO memusatkan tumpuannya kepada negeri-negeri lain yang masih dikuasainya agar negeri-negeri itu tidak hilang dari genggaman parti lawan.

    Ramai pendapat umum bahawa N Sembilan, Pahang dan Trengganu adalah negeri-negeri yang keberangkalian akan kalah adalah besar. Isu yang terbesar bagi ketiga-tiga buah negeri ini adalah sama; iaitu isu kepimpinan Menteri Besar mereka.
    ~~~ Bacaan seterusnya: http://greenboc.blogspot.com/2011/05/blogger-umno-tegur-najib-lebih-baik.html

    2) Peralihan media - jangan syok sendiri
    ~ ( Aku kutip dari UMNO REFROM. "kita" adalah bagi pihak UMNO dalam artikal ini)
    http://umno-reform2.com/front/

    Melihat perkembangan apa yang jelas kita lihat hari ini adalah media alternatif yang dimaksudkan adalah laman web politik – membicarakan mengenai politik serta hentam menghentam dari segi politik. Ini konsentrasi apa yang mahu saya bicarakan hari ini. Benar perkembangan nampak jelas wujud dalam isu pembukaan laman-laman pro UMNO. Pertembungan – serang menyerang dan tidak lupa maki hamun wujud, silih timbul dengan laman-laman yang agak lancang membicarakan termasuk penggunaan bahasa-bahasa yang agak tidak sedap didengar. Mereka berpijak atas sokongan politik – bertempur atas dasar politik serta berjuang atas dasar politik. Saya memerhati dengan penuh khusyuk – peralihan dan perkembangan media. Namun seperti yang saya katakan apa pun perjuangan siber yang dilakukan – ia berbalik kepada hakikat bahawa ini semua adalah alat atau medium penyampaian namun penentunya adalah gerakan yang berlandaskan hakikat, kepercayaan dan sejauh mana tulisan dalam laman itu mampu mengubah senario politik. Ini sebenarnya perlu kita kaji dan lihat. Keghairahan kita dalam laman-laman web dan “blog” bukan ukuran mutlak untuk mengubah.

    Kita perlu lihat perkembangan dalam media – media siber dan media alternatif pembangkang. Mereka menyeluruh dan mereka lebih matang dalam penyebaran maklumat. Ingat mereka kekurangan – dalam segi medium yang dimainkan dengan arus Perdana tetapi mereka terus mencabar dengan gigih. Mereka mempunyai banyak medium penyebaran maklumat. Mereka ada Internet, ceramah dan yang penting adalah bahan-bahan cetakan – buku, tabloid dan majalah. Mereka berubah dan kita perlu disedarkan mengenai perubahan tersebut. Kita tidak mahu jentera kita – BTN dan JASA terbelenggu dengan perang saraf yang amat spesifik dan tidak berkembang. Kita perlu melangkaui lebih dari itu. Kita perlu lihat sama ada apa yang kita ada hari ini dapat mengubah senario dan bukan hanya untuk syok sendiri, berseronok dan akhirnya populariti laman kita sama dengan populariti laman gosip lain dan juga laman porno. Mereka juga popular dan pembacaan terhad kepada santai gelak dan akhirnya tidak menyemat ideologi yang kukuh yang menguntungkan BN/UMNO.

    ----------------------------------------------------------------------------------------

    Ulasan GB
    Di dalam UMNO, blogger-blogger sebegini biasanya akan tersisih. Dan kemudian akan di belasah secukup-cukupnya oleh blogger UMNO yang sifatnya kuat mencarut dan memfitnah.

    Ulasan Aku
    Dari segi moralnya kita (Pakatan Rakyat) sudah ada lonjakan dalam moral perjuangan..teruskan dengan cermat dalam langkah perjuangan yang luas dan panjang ini.

    Jumaat, 6 Mei 2011

    SIAPA MAU HADIAH ROTI 60sen UMPRONO...???


    Sila-lah masuk bertandingan karaoke di Melaka yang ditaja oleh UMPRONO..

    MELAKA: Sepuluh finalis pertandingan akhir karaoke yang dianjurkan seorang individu menerusi program dijalankan sebuah agensi kerajaan mendakwa hanya menerima hadiah berupa sebuku roti bernilai 60 sen.
    Peserta yang memenangi tempat pertama, Hasnita Abd Hamid, 41, mendakwa terkejut apabila membuka beg kertas diterimanya dan mendapati ia hanya berisi sebungkus roti krim berharga 60 sen yang disangkakan hadiah iringan yang lebih berharga.
    Dakwanya, lebih mengecewakan apabila sampul bagi hadiah pertama yang dimenanginya tidak berisi wang tunai RM300, sebaliknya nota yang tertulis ucapan tahniah dan memintanya menukarkan nota dianggap baucar itu kelmarin dengan penganjur.
    http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Menangroti60sen/Article/index_html

    ~~~ Kesian mangsa2 roti 60sen UMPRONO...mungkin peserta2 harus meminjam jaket kalis peluru dari Eskay...apa nak buat..?? korang tentu dah tahu...hehehehe...