UAI

UAI

Pengikut

Khamis, 13 Oktober 2011

Kazakhstan - Negara Bakal Menantu Najib dan Rosmah Larang Surau Dalam Pejabat Kerajaan.

Ambikaw..!!!!!

Kazakhstan Larang Surau Dalam Pejabat Kerajaan
Almaty: Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev semalam meluluskan undang-undang ketat yang melarang surau dibina di dalam bangunan kerajaan, langkah yang dilihat bertujuan menyekat pengaruh militan tetapi dikecam ulama negara itu dan Barat.

Gambar: PM Malaysia Mohd Najib disambut oleh Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev sewaktu lawatannya ke negara tersebut baru-baru ini.

Nazarbayev, 71, memerintah Kazakhstan lebih 20 tahun sebagai pemerintah kuku besi sekular. Sehingga tahun ini, negara yang didiami seramai 70 juta penduduk Islam berusaha mengelak daripada keganasan yang dilihat berlaku di tengah Asia, negara bekas Soviet seperti Uzbekistan dan Tajikistan.

Bagaimanapun, pengeboman bunuh diri pada Mei dan penahanan kumpulan yang didakwa merancang keganasan pada Ogos meningkatkan kebimbangan kemunculan militan menyebabkan Nazarbayev melaksanakan undang-undang baru untuk mengekang kelompok ekstremis.

Undang-undang yang diluluskan itu mencetuskan perdebatan hangat. Artikel 7 melarang bilik solat di semua institusi negeri.

Mufti Kanan Kazakhstan, Absattar Derbisali, berkata undang-undang ini akan mencetuskan kemarahan di kalangan umat Islam dan meningkatkan kegiatan militan.

Undang-undang turut mensyaratkan semua institusi dakwah di negara itu mendaftar dengan pihak berkuasa setiap tahun.

Kumpulan hak asasi di Barat termasuk Organisasi untuk Kerjasama dan Keselamatan di Eropah, melahirkan kebimbangan mengenai sekatan kebebasan agama.

Antara langkah terbaru yang diambil untuk mengekang golongan militan ialah menyekat sementara laman web asing pada Ogos selepas mahkamah memutuskan yang mereka menyebarkan propaganda pengganas dan menyuntik kebencian agama. – Reuters


Gambar Bakal Menantu Najib… Daniyar Nazarbayev

http://pinkturtle2.files.wordpress.com/2011/06/35.jpg?w=486&h=364

Nooryana Najwa dan bakal suaminya Daniyar Nazarbayev

http://pinkturtle2.files.wordpress.com/2011/06/15.jpg?w=485&h=320

Nooryana Najwa, bakal suaminya Daniyar Nazarbayev, ibu Daniyar – Maira Nazarbayev dan adik Daniyar – Khanbolat Nazarbayev…

http://pinkturtle2.files.wordpress.com/2011/06/16.jpg?w=395&h=591

http://pinkturtle2.files.wordpress.com/2011/06/14.jpg?w=390&h=584

Macam orang Mongolia je bakal Besan Najib ni…

PRU13 suatu BENCANA buat Najib



Dr M mahu PRU-13 dilambatkan: Salahkan Pakatan, takutkan Najib


Mantan Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah menolak lagi waktu pilihanraya umum ke 13, menyalahkan Pakatan Rakyat diatas kelewatan itu, sementara menakut-nakutkan Perdana Menteri Najib Razak.

Menurut Mahathir, Pakatan yang diketuai Anwar Ibrahim itu, berkebarangkalian untuk tidak membubarkan Dewan Negeri di negeri-negeri pegangan mereka jika pilihanraya mengejut diadakan terlalu awal.

Dan ini adalah benar.

Pakatan tidak akan ikut - Kata Tun M

Sudah tentu, Selangor dan Pulau Pinang tidak akan mengikut rentak Najib sekiranya beliau mengumumkan PRU-13 tahun ini. Kelantan dan Kedah yang dipimpin PAS juga tidak akan megikuti, walaupun pada waktu-waktu lepas Kelantan sentiasa mengikut tarikh yang ditetapkan kerajaan persekutuan.

Seperti kata Mahathir, lebih munasabah untuk Pakatan menunda pilihanraya di keempat-empat negerinya untuk memberi tumpuan lebih kepada sembilan negeri yang lain. Beliau menambah, BN tidak perlu tergesa-gesa untuk mengadakan PRU-13 kerana mandat yang ada sekarang hanya akan tamat pada tahun 2013.

“Pilihanraya pada peringkat negeri bergantung kepada kerajaan negeri masing-masing samada untuk membubarkannya atau tidak. Jika semua dewan undangan negeri di negeri-negeri di bawah pemerintahan PR tidak dibubarkan, pilihanraya hanya akan berlangsung di negeri-negeri BN,” Bernama melaporkan kata-kata Mahathir pada hari Rabu.

“Mereka sudah ada empat negeri di bawah mereka. Mereka akan menumpukan negeri-negeri lain untuk memperluaskan kuasa mereka. Walau bagaimanapun, sekiranya pilihanraya umum dilangsungkan terlalu rapat dengan waktu tamat mandat, mereka tiada pilihan lain selain membubarkan dewan rakyat.”


Sudah mengorak langkah - Kerja Muhyiddin

Sememangnya, Najib yang berumur 58 tahun itu terlepas peluang terakhirnya apabila Belanjawan 2012 gagal menawan hati rakyat, di sebalik insentif wang yang diberikan. Ini meletakkan UMNO dan BN pada posisi yang janggal – mereka tiada senjata unggul untuk melawan Pakatan pada PRU-13.

Walau bagaimanapun, sikap di mana sentimen Melayu dipermainkan lagi menunjukkan UMNO, yang merujuk kepada Mahathir dan Timbalan Perdana Menteri untuk pimpinan, kembali meraih sokongan berikutan kegagalan Belanjawan.

Sementara Muhyiddin tidak popular di kalangan orang bukan Melayu, UMNO juga sedar mereka tidak akan dapat menawan atau membuli golongan Cina untuk mengundi BN. Komponen bukan Melayu MCA, Gerakan dan MIC sudah hancur, dan tidak mampu untuk meraih sokongan daripada komuniti masing-masing.

Untuk menang pada PRU-13, UMNO harus bergantung kepada orang Melayu, yang tidak selesa dengan Najib dan isterinya Rosmah Mansor dan skandal Altantuya-Scorpene dan dakwaan rasuah mereka.

Kelakuan buruk berterusan - Tak lain tak bukan....ROSMAH PUAKA.

Seperti rakyat seluruh negara, kaum Melayu terkejut dengan perbelanjaan dan gaya hidup mewah pasangan suami isteri itu. Beberapa hari yang lalu, jabatan beliau telah mengesahkan di Parlimen tentang penggunaan pesawat kerajaan untuk terbang ke Perth bersama ahli keluarganya untuk percutian peribadi, perlantikan firma PR UK yang dibayar RM83 juta hanya untuk menaikkan imej Najib, dan perjalanan ke Kazakhstan yang membelanjakan RM1 juta yang dijadualkan sebagai lawatan rasmi tetapi juga dijadualkan selaras dengan pertunangan anak perempuannya dengan keluarga kaya Kazakh.

Tidak membantu juga apabila Jabatan Kastam telah mengesahkan kewujudan cincin berlian bernilai RM24 juta yang dikatakan diimport untuk digunakan oleh Rosmah. Video seks Datuk T yang bertujuan menjatuhkan Anwar ditambah pula dengan dakwaan liwat terhadap ketua pembangkang itu juga menghilangkan keyakinan rakyat terhadap Najib dan isterinya.

Namun begitu, mereka-mereka yang berada di pihak Najib mencemuh spekulasi-spekulasi terhadap majikan mereka, sambil mengatakan adalah mustahil untuk menggantikan PM yang sedang memerintah. Tetapi itulah yang dilakukan oleh Najib akibat daripada pilihanraya umum 2008, di mana beliau merupakan kuasa penting dalam penjatuhan Abdullah Badawi.

Memandangkan Najib merupakan orang lama dalam arena politik, menjadi Ahli Parlimen pada umur dua puluhan lagi, agak mustahil untuk beliau tidak menyedari keadaan yang dihadapinya sekarang ini.

Isterinya yang bercita-cita tinggi itu, yang memainkan peranan yang lebih besar daripada sepatutnya dalam pentadbirannya, adalah satu-satunya kad liar kepunyaan beliau. Tetapi kemungkinan untuk Najib akur dengan kemahuan majlis tetinggi UMNO adalah amat tinggi, dan mungkin beliau akan mengaku kalah tahun hadapan.

- Malaysia Chronicle

UMNO BN patut adakan Badan atau persatuan khas bagi Mantan-Mantan PM..seperti Persatuan Bekas Perdana Menteri...supaya senang orang seperti Tun Dr Mahathir nak melalak,menjerit,menyibuk dalam hal politik...

ATAU plaster saja mulutnya...hehehehe..

Apakanama….Melayu Mudah Lupa….

Apakanama….Pak Lah lembab…

Apakanama….UMNO rosak dan sudah busuk hingga ke usus..

Apakanama….UMNO akan kalah dalam PRU 13

Apakanama…. PR tak ikut…bubar DUN…

Apakanama…. Apakanama…. Apakanama….

Apakanama…. Apakanama…. Apakanama….

Najib……….Macamanagaya..????????????

*Fobia demam Najib bertambah-tambah.. antara cakap mana yang mahu di dengar..

A) Ikut cakap Tun Apakanama..

B) Ikut cakap Muhyiddin…

C) Ikut cakap Rosmah….

D) Ikut cakap aku dan korang…..hehehehe…..

Transformasi Hiburan Bermaksiat Tinggi dari Pemuda UMNO


BN Youth Music 2011 : Pemuda, Awie Dan Artis Berganding Bahu Cari Bakat Baru...
KUALA LUMPUR 13 Okt – Pemuda UMNO dan artis hari ini berkongsi pentas bersama beberapa artis tanah air yang diketuai Ahmad Azhar Othman atau Awie untuk menjayakan BN Youth Music 2011 dalam masa terdekat.

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata program tersebut yang berkonsepkan pencarian bakat dalam muzik akan memberi peluang dan ruang kepada seluruh anak muda daripada pelbagai bangsa dan seluruh negara untuk mengambil bahagian.

“Tajuknya bebas dan pertandingan ini terbahagi kepada tiga kategori iaitu individu, berkumpulan dan pop dance.....Ini adalah antara galakan kita kepada mereka yang ada bakat tetapi tidak berkesempatan" - kata menantu kepada penukilan puisi Damai Abadi.

* UMNO dan artis yang cadang..jadi tentulah bangsa Melayu yang terlibat dan melibatkan diri....
** Inilah dinamakan Transformasi Hiburan Bermaksiat Tinggi dari UMNO....hehehe..
UMNO Juara rosakan masadepan anakbangsa.
*** Kemungkinan juga Mat-Mat Bangla,Mat-Mat Nepal dan Mat-Mat Indon yang berkenaan boleh join kot..hehehehehe.....

TUN M ada mengatakan Melayu bakal hilang kuasa 10 tahun lagi dan inilah transformasi yang merintis jalan untuk Melayu hilang kuasa menjadi koma' .

UMNO BN memperdagangkan Maruah Demokrasi Tanah Air.

Disebalik kisah kelentong UMNO BN tentang 68 ahli PAS di Kedah dan 300 ahli PAS di Kelantan masuk UMNO dan hari ini kisah mungkin benar seorang artis masuk UMNO..Namun kisah itu tidaklah mengemparkan sangat,kerana tindak laku kelentong UMNO BN terlalu mudah dikesan sekarang ini.

Apa yang mengemparkan ialah apa berlaku di Sepang,iaitu PAS hari ini berjaya mengesan satu operasi yang disyaki cuba memberikan wargan
egara kepada lebih 200 penduduk tetap (PR) di sebuah resort berhampiran Putrajaya di sini.

Kesemua yang majoritinya warga Indonesia itu didakwa dibawa dengan bas dari negeri Johor untuk diberi MyKad yang dipercayai ada kaitan untuk pengundian pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti.

Exco Pemuda PAS, Mohd Adram Musa(gambar) berkata pihaknya mendapat maklumat daripada perisikan jentera PAS berhubung perkara itu malam tadi yang mengatakan lapan buah bas membawa warga asing akan menuju ke Putrajaya untuk diberi MyKad.

Sehubungan itu, beliau yang juga Timbalan Pengerusi Lajnah Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Rakyat Pemuda PAS bersama beberapa anggota dewan itu kemudiannya menunggu bas-bas tersebut yang tiba di Masjid Putra, Putrajaya kira-kira jam 7 pagi.

Bagaimanapun hanya enam buah bas didapati tiba di Putrajaya yang didapati beredar beberapa jam kemudian.

Kepung resort

Mereka mengekori bas-bas tersebut sehingga ke sebuah resort di sini.

Bas-bas berkenaan bagaimanapun beredar dari situ, dan meninggalkan kumpulan penumpang tersebut di resort berkenaan.

Petugas media yang kemudiannya tiba di situ kira-kira jam 1.30 tengahari juga sempat melihat sebuah kereta Proton Tiara dipercayai membawa 'ketua operasi' itu memecut laju keluar dari resort melalui jalan belakang.

"Saya sendiri masuk ke dalam resort berkenaan, dan mendapati memang warga asing di dalamnya.

"Kita tanya mereka bagitahu datang untuk kursus," katanya pada sidang media di sini.

Menurutnya, kehadiran mereka bagaimanapun tidak disenangi 'ketua' rombongan itu dan mereka mengambil pendirian untuk keluar dari kawasan resort tersebut yang pagarnya kemudian dikunci pemilik resort.

Ekoran itu juga mereka bertindak mengepung jalan masuk dari depan dan belakang resort tersebut.

Turut serta pada sidang media di hadapan resort itu AJK PAS Pusat Mazlan Aliman.

Sumber dalaman

Menurut Mazlan, beliau turut mendapat maklumat dari sumber dalaman yang tidak mahu bersubahat dengan operasi jahat itu.

"Dia hubungi saya bagitahu terdapat dokumen tebal dalam bas serta mendengar cakap-cakap penumpang bas yang mendakwa akan mendapat MayKad hari ini.

"Dia bagitahu saya maklumat ini kerana beliau tidak mahu bersubahat," katanya.

Menurut Mazlan lagi, beliau juga dimaklumkan sewaktu bas berhenti di Masjid Putra, beberapa pegawai Jabatan Pendaftaran Negara menemui ketua rombongan bas tersebut dan mengarahkan mereka ke sebuah resort di kawasan berdekatan ekoran rahsia operasi mereka didakwa sudah diketahui.

"Saya difahamkan ini trip ke sepuluh untuk operasi ini.

"Modus operandi mereka adalah untuk mengalahkan Pakatan Rakyat Selangor," tambahnya.

Dalam pada itu satu sidang media khas berhubung perkara itu akan diadakan di Parlimen esok.


Semakin dibiarkan…Semakin bernasib celaka nasib Demokrasi Tanah Air ini.
Maruah kerakyatan dengan mudah di perdagangkan oleh tangan-tangan celaka.
PERLU DAN TERAMAT PERLU BERSIH 3.0 BERSIAP SEKARANG…!!!!!

Rabu, 12 Oktober 2011

Waduh..!!! ribut..ribut di depan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta..


"ratus Massa merusuh..pak polisi melepaskan gas air mata beberapa kali...tiada satu orang pun yang ditahan polisi..."

*** Apapun rakyat malaysia di sini tetap PERKASA sambil menonton rancang seletron di TV3...hehehehe...
www.youtube.com
Ratusan anggota Forum Betawi Rempug berunjuk rasa di depan Kedutaan Besar Malaysia, Kuningan, Jakarta Selatan, memprotes ulah negeri Jiran tersebut yang menc...
Isu sempadan Malaysia-Indonesia di Kalimantan Barat yang dihangatkan oleh media tempatan telah menyebabkan sekumpulan rakyat Indonesia mengadakan demonstrasi dan bertindak liar depan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta pada Rabu sehingga merosakkan cermin pos pengawal.Kumpulan dari Forum Betawi Rempug (FBR) yang berjumlah kira-kira 650 orang berdemonstrasi selama satu setengah jam mulai pukul 1 petang Rabu, melempar benda keras seperti batu, kayu dan buluh serta telur ke dalam kawasan kedutaan.
Ini menyebabkan cermin pos pengawal dan beberapa lampu pagar kedutaan pecah hingga melukakan sembilan anggota polis yang berkawal di situ.

Para penunjuk perasaan itu dikatakan membantah tindakan Malaysia yang didakwa kononnya mengambil tanah seluas lebih 1,000 hektar secara haram di Kalimantan Barat.

Kumpulan itu dipimpin Pengarah FBR Edwan Hamidy.

Pejabat Kedutaan Besar Malaysia tidak melayani sebarang nota bantahan dari kumpulan itu kerana mendakwa tuduhan mereka itu tidak benar.

Para penunjuk perasaan menjadi marah apabila dihalang oleh pihak polis daripada memasang bendera FBR di pintu pagar bangunan pejabat kedutaan itu sehingga mereka bertindak liar merempuh anggota polis.

Pasukan polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata ke arah mereka bagi mengawal keadaan daripada menjadi bertambah buruk.

Isu pertikaian sempadan itu berlaku apabila Timbalan Ketua Suruhanjaya 1, Dewan Perwakilan Rakyat Tb Hasanuddin hujung minggu lalu mendakwa Indonesia kehilangan 1,400 hektar di Camar Bulan serta 800 meter garis pantai di Tanjung Datu, yang didakwa telah diambil oleh Malaysia.

Dakwaan beliau bagaimanapun segera disangkal beberapa menteri kabinet Indonesia kerana ia tidak berasas.

Mereka ialah Menteri Penyelaras Kementerian Politik, Undang-Undang dan Keselamatan Djoko Suyanto; Menteri Luar Marty Natalegawa; Menteri Dalam Negeri Gamawan Fauzi; dan Menteri Pertahanan Purnomo Yusgiantoro.

“Tidak timbul sebarang pertikaian sempadan antara Indonesia dan Malaysia kerana kedua-dua negara merujuk pada perjanjian persefahaman yang dibuat semasa era pemerintahan Belanda dan British pada 1891, 1915 dan 1928,” kata Marty.

Perjanjian yang ditandatangani antara Belanda dan Inggeris itu telah menetapkan garis sempadan kedua-dua negara itu dan sejak sekian lama tidak ada sebarang pertikaian mengenainya.

Sehubungan kejadian itu, Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta akan menghantar nota diplomatik kepada kerajaan Indonesia berikutan kerosakan yang berlaku.

Duta Besar Malaysia ke Indonesia Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan berkata pihaknya akan meminta penjelasan bagaimana kekacauan itu boleh tercetus sehingga keadaan menjadi tidak terkawal.

“Pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta hampir setiap tahun berhadapan dengan kumpulan penunjuk perasaan sehingga berlaku pelbagai kerosakan pada aset negara.

“Nota diplomatik yang akan dikirim ini ialah bagi meminta penjelasan daripada kerajaan Indonesia bagaimana mereka dapat membantu kita menyelesaikan isu ini,” katanya di Jakarta.

Pengiriman nota diplomatik itu adalah selaras dengan Konvensyen Vienna yang menetapkan bahawa pihak berkuasa sesebuah negara harus melindungi harta benda setiap pejabat perwakilan asing di negara berkenaan. -Bernama







Selasa, 11 Oktober 2011

Pergh..!!!! Semalam 68 ahli PAS masuk UMNO, Hari ini 300 lagi ahli PAS Masuk UMNO..


GEMPAR..!!!! Lagi Cerita Tajuk Utama Lawak dari Media UMNO BN :
kalau semalam 68 penyokong setia PAS PAdang terap sertai UMNO DAN
hari ini punya cerita lawaknya ialah 300 penyokong tegar Pas di Kelantan pula menyerahkan borang keanggotaan menyertai Umno kepada Mustapa....Begitulah hebatnya Mustapa seorang pemimpin UMNO....
(Jom kita Kah..kah..kah...kah....hehehe.....)

Kemarin 40 orang,semalam 68 orang,hari ini 300 orang....esok 1000...lusa 3000....tulat 10,000...tungging...????
Pergh..!!! hebat betul jumlahnya.....hehehe....
Ini Matematik kelentong UMNO = United Mamu Nepal and Bangla Organisation....hehehe...

Gambar bukti : Sebilangan besar lagi geng Bangla dan Nepal dalam perjalanan ke pejabat UMNO = United Mamu Nepal and Bangla Organisation untuk isi borang...hehehehe....

Gambar semasa serah borang masuk UMNO: Maaf...kamera rosak pula masa tu...hahahahaha...

http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newspolitic.php?id=619375

Elaun: Wakil Rakyat Bebas@Katak Minta Perbahasan


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Bebas, Wangsa Maju, Wee Choo Keong mahu cadangan bagi mengkaji semula kenaikan gaji dan elaun ahli Parlimen dibahaskan di Dewan Rakyat.

Beliau berkata, walaupun cadangan berkenaan telah ditarik balik daripada peruntukan Bajet 2012, namun ia perlu dibahaskan bagimendapatkan sokongan ahli Parlimen.

"Cadangan ini tidak boleh ditarik balik begitu sahaja, ahli-ahli Parlimen ada hak untuk berbahas mengenai perkara ini kerana gaji-gaji wakil rakyat sekarang ini tidak berpatutan.

"Menarik balik bukan sesuatu yang wajar, kita perlu adakan perbahasan," katanya pada sidang media di lobi Parlimen di sini,Selasa.

Terdahulu, Wee mengemukakan Rang Undang-undang Ahli Parlimen yang dinamakan Akta Perbekalan Tambahan Untuk Menaikkan Gaji dan Elaun Ahli Parlimen 2012 kepada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Rang undang-undang berkenaan bertujuan untuk memperuntukan sejumlah wang bagi menaikkan gaji dan elaun ahli Parlimen dalam Bajet 2012 seperti yang dicadangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib TunRazak Jumaat lalu.

Menurut Wee, beliau akan memfailkan satu usul menggunakan peraturan mesyuarat Dewan Rakyat agar rang undang-undang berkenaan dapat dibahaskan.

"Saya harap rang undang-undang ini boleh dibentangkan untuk dibahas kerana saya percaya ramai ahli Parlimen yang akan sokong.

"Kita perlu ambil kira kerja-kerja ahli Parlimen dan keadaan mereka. Mereka perlu ada elaun untuk jalankan kajian dan perbelanjaan yang banyak di kawasan mereka," katanya.

Pada Isnin, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mengumumkan bahawa kerajaan menarik balik cadangan bagi mengkaji semula kenaikan gaji dan elaun ahli Parlimen ekoranbantahan daripada pemimpin utama pembangkang.

http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/10/11/mstar_berita/20111011174134&sec=mstar_berita

Hahaha...ini kisah Lawak Bebas...terpulanglah nak gelak ke tidak....hehehehe...

YB Bebas minta kaji semula kenaikan gaji dan elaun ahli Parlimen dibahaskan di Dewan Rakyat...makna-nya berharap sangat le kenaikan tersebut...

YB Bebas ni layak ke dapat kenaikan..???

Sedangkan mejoriti YB Bebas ni dah kaya raya hasil melompat...DAN

banyak tidur je...hehehe....


.:: Senarai KESILAPAN yang dilakukan rakan Facebook penyokong Pakatan Rakyat::.

Menurut satu kajian yang dibuat terhadap rangkaian laman sosial terkemuka, Facebook, pada bulan April 2010 terdapat 5.5 juta pemegang akaun FB di Malaysia. Ia dianggarkan 19.6 peratus dari 28 juta rakyat Malaysia.

Setahun selepas itu, iaitu pada April 2011, pemegang akauan FB bertambah ke angka melebihi 10 juta. Pertambahan dalam masa setahun adalah sekali ganda menjadikan pemegang akaun FB di Malaysia merupakan 35.6 peratus dari penduduk keseluruhan.




Peratus tersebut meletakkan Malaysia di tempat ke tujuh penggunaan FB tertinggi di dunia selepas Kanada, Amerika Syarikat, United Kingdom, Chile, Australia dan Turki.

Peratus tersebut mungkin tidak tepat untuk dinisbahkan dengan jumlah penduduk memandangkan ada di kalangan rakyat Malaysia yang memiliki lebih dari satu akaun FB sama ada melalui penyamaran ataupun atas nama entiti lain yang diwakilinya, misalnya NGO, jabatan, syarikat, parti politik dan sebagainya. Apa pun penggunaan FB sebagai platform menyebarkan maklumat tetap penting dan berpengaruh.

Kejayaan terbesar FB ialah mengeratkan semula antara rakan-rakan sebenar yang pernah dikenali seseorang menyebabkan tiada lagi batasan persahabatan berdasarkan jarak.

Kejayaan FB dalam dunia teknologi informasi ialah keupayaan menyebarkan maklumat dalam masa yang pantas. Hari ini FB benar-benar menjadi 'akhbar, radio dan televisyen' bagi segolongan anggota masyarakat yang menatap FB seperti menikmati sarapan pagi, makan tengahari atau malam.

Maklumat yang muncul dalam FB adalah mentah dan bersepah-sepah. Siapa yang berkuasa mengawal maklumat dalam FB? Jawapannya, sama untuk kemunculan blog sejak dua dekat lalu.. tiada siapa boleh mengawal atau menguasainya. Justeru bagi pembangkang di Malaysia FB mesti diurus, ia adalah peluang penyebaran maklumat yang terbaik. Alhamdulillah bagi PAS, melalui lajnah teknologi maklumat di semua peringkat, penggunaan FB telah diurus dengan baik namun mereka cuma mewakili golongan kecil dari lebih 10 juta pemegang akaun FB.

Terlalu ramai penyokong Pakatan Rakyat yang bersemangat menyokong PR dan memerangi BN; tetapi hanya membazir tenaga dan masa dalam FB dalam kerja yang nampaknya bersungguh benar tapi hakikatnya hanya 'merosakkan' sokongan terhadap PR. Di samping terdapat segolongan besar lagi yang malas memanfaatkan peluang menyebarkan maklumat secara mudah yang terhidang dalam FB.

Saya ingin mengguna kesempatan ruangan ini untuk membetulkan golongan yang hanya bekerja keras (work hard) tetapi tidak bekerja secara baik (work smart) di FB.

Berikut adalah senarai KESILAPAN yang dilakukan oleh rakan FB penyokong PR:


1. Kesilapan terbesar jurukempen alam siber ialah tidak memokuskan tugas utamanya iaitu cuba mengubah minda sasaran. Ramai yang berminat menyindir, mengutuk, menghina, memperlekeh dan merendahkan pihak lawan. Pihak lawan membalas balik dengan serangan yang lebih ganas, memaki hamun, mencarut, memberi gelaran buruk. Atau pihak lawan yang memulakan dan kita memberi reaksi serupa. Apa hasilnya? Kita adalah penyokong PR tegar manakala mereka adalah penyokong BN tegar. Tiada siapa akan berubah. Yang akan terubah persepsi ialah rakan-rakan atas pagar yang melihat kedua belah pihak sama saja, 2x5, 5x2. Jadi, betulkan nawaitu serta tujuan kita: Hendak mempengaruhi orang ramai atau hendak melepas geram.

2. Jangan termakan provokasi lawan. Berhujah dengan lunak berasaskan dalil dan fakta. Hujah kita akan dinilai oleh golongan yang rasional. Biarkan pihak lawan melakukan serangan kotor kerana semakin celupar mereka 'berhujah' semakin hilang wibawa mereka. Kita yang untung.

3. Jangan guna gelaran buruk untuk lawan. Contoh: Najis Tun Razak, Wak Sembab (Muhyiddin Yasin), Hisham Aww, Khir Toyol. Ingat tugas anda ialah mempengaruhi golongan atas pagar dan golongan rasional. Pihak lawan sering menggunakan N.ajis, Pork Nick, Aljuburi, Peliwat Tegar, Anugay, Mat Sabun, Mat Shabu, DAPig, hamPAS.. Biarkan, kerana ia 'sangat membantu' kita.

4. Jangan memaki hamun, eg. Babi, anjing, bodoh, bengap, keldai, haramjadah, celaka. Jangan mengejek, eg. Wakakaka, perghh, huahhh. Jangan mencarut. Tiada sasaran yang akan terpengaruh dengan maki hamun dan ejekan, tetapi manusia terpengaruh dengan hujah dan fakta.

5. Jangan menyerang penyokong atau pengikut. Tahap kesetiaan penyokong mana-mana parti adalah berbeza. Penyokong yang lemah dan rasional mempunyai keupayaan untuk berubah tapi jika kita menyerang penyokong BN secara borong, yang lemah pun akan terasa kuat. Jadi elakkan mengguna perkataan puak-puak tu, penganut UMNO, pengikut buta tuli UMNO, geng songkok tinggi dll. Yang mesti diserang ialah para pemimpin mereka di semua peringkat.

6. Bagi segolongan rakan FB dari kalangan penyokong PR, mereka hanya gemar menjadi pembaca, langsung tidak mahu berperanan sebagai penyebar maklumat. Di luar sana, kita sibuk menyalahkan BN kerana media yang berat sebelah tetapi di alam siber yang beratnya berbelah-belah kita tidak memanfaatkan peluang yang terhidang. Jadilah pencetus dan pengkomen, bukan hanya sekadar pembaca.

7. Masing-masing pemegang akaun FB mempunyai rangkaian rakannya tersendiri. Terlalu banyak bahan kempen yang sampai berupa nota, banner, kartun ataupun klip video. Lakukan 'share' (kongsi), hanya dengan satu sentuhan beribu rangkaian rakan kita akan memperolehnya. Lagi banyak maklumat yang sama disebarkan, lagi teguh kepercayaan orang terhadapnya. Sangat mudah untuk dilakukan mengapa tidak buat?

Hari ini ceramah tidak lagi mendapat sambutan seperti satu atau dua dekad lalu. Maklumat yang mudah diperolehi dari media baru mungkin menjadi sebab. Tenaga dan masa yang diperlu untuk mengatur satu program ceramah sangat besar. Tapi Tuan Guru Nik Aziz boleh 'berceramah' kepada lebih 400 ribu rakan mayanya hanya dengan sentuhan jari.

Kelebihan FB ialah rangkaian rakan-rakannya adalah golongan menengah dan terpelajar dalam masyarakat. Cakap mereka berwibawa dan didengari. Pengaruhi mereka, lalu biarkan mereka mempengaruhi masyarakat.



copied from : klik sini

Isnin, 10 Oktober 2011

11 / 10 / 2011 - Ada Keruntuhan Di Kuala Lumpur..



KUALA LUMPUR: Lantai konkrit di kawasan pembinaan di KL Sentral runtuh pada pagi Selasa dan dua pekerja dilaporkan cedera.

Difahamkan beberapa pekerja pembinaan yang lain berjaya menyelamatkan diri apabila lantai konkrit di tingkat tiga bangunan berkenaan runtuh pada pukul 11 pagi.

*** Syukurlah bangunan ni runtuh sebelum ianya siap digunakan...kalau dah siap digunakan kemudian runtuh mungkin lebih ramai yang cedera atau terkorban...

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/10/11/mstar_berita/20111011125335&sec=mstar_berita

UMNO Perak dan Zambry dah mula goyah apabila Cina Perak Paling ramai Sokong Pas !!


Semakin hari semakin mendebarkan buat UMNO Perak dan juga Zambry,, malah Zambrylah yang paling risau, pertama risau tindakan rakyat Perak akan mengulangi semula sebagaimana PRU12 2008 dahulu, yang kedua risau jawatan MB akan ditukar oleh Najib dengan muka baru,,, bukan muka mamak punya standard...

Semua kita tahu, sebelum ini Zambry dah mula menggunakan beberapa laman web untuk menyatakan jawatan Mb perlu di sandangnya olehnya semula selepas PRU13, namun bila ada suara-suara dari golongan Cina yang secara tidak langsung menolak MCA, Zambry semakin kecut teloq,, apakah Zambry akan memegang kembali jawatan Ketua Pembangkang di DUN Perak,,,

Untuk menghilangkan kerisauan tersebut Zambry melalu kuncu-kuncunya memainkan semula isu Nizar bakal akan dijadikan MB Perak jika Pakatan rakyat menang atas desakan DAP, memang betui, sejak selepas dari krisis rampasan negeri Perak oleh ketua penyamun Najib & Co, DAP baru mula nampak akan ketokohan Nizar, malah masyarakat Cina sendiri sukakan Nizar,, jadi apa yang UMNO dok sibuk sangat,,,

Nizar adalah ahli PAS yang berdaftar, pimpinan PAS dinegeri Perak tidaklah kebuloq harta rakyat dan rasuah macam pemimpin UMNO,, pantang lepa, kira nak sapu semuanya...

Dan kami semua ahli-ahli PAS berasa bangga dan amat-amat mengalukan jika Nizar dilantik semula sebagai Menteri Besar Perak,, apa aku kisah sesiapa pun..

Cina Perak Paling ramai Sokong Pas

Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Negeri Perak yang mempunyai ahli paling ramai di Malaysia berdiri teguh di belakang pimpinan PAS Pusat dalam isu hudud.
Ketuanya, Beh Heng Khim berkata, DHPP Perak menyokong penuh jika hudud dilaksanakan khususnya di Negeri Kelantan.

"Tidak ada sebab kami menolak Hukum hudud," katanya ketika membuat sidang media di Pejabat PAS Perak.

Beliau berkata, masyarakat bukan Islam tidak perlu takut kepada hukum itu kerana ia lebih baik daripada hukuman yang sedia ada.

"Kami DHPP sudah memahami sedalam-dalamnya dan memahami kebaikan sebenar hukuman ini. Kami sudah diracuni oleh Umno tentang hukum hudud sebelum ini. Setelah kami berada dalam PAS, baru kami tahu tentang hudud yang sebenarnya," tegasnya lagi.

Beh Heng juga mendesak Pengerusi DHPP Pusat, Hu Pang Chaw menyaman akhbar dan pemberita yang mengatakan beliau membuat ancaman untuk tinggalkan PAS dalam Isu hudud.

Turut hadir dalam sidang media tersebut ialah Timbalan Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Pusat, Zainuddin Yusof, Timbalan Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Perak, Muhammad K.Y Tiang Abdullah dan pimpinan DHPP Perak

"Setelah mendapat penjelasan daripada Hu Pang Chaw, beliau menafikan dengan sekeras-kerasnya berita tersebut. Berita tersebut bukan keluar daripada kenyataan rasmi beliau," kata Zainuddin yang juga Adun Lubok Merbau.


btmmari.blogspot.com

Kenapa Rosmah hadir perjumpaan tertutup pegawai kewangan?

Harakahdaily
PUTRAJAYA, 10 Okt: Kehadiran Datin Seri Rosmah Mansor dalam perjumpaan tertutup dengan pegawai kanan Kementerian Kewangan, menimbulkan tanda tanya dan kecaman pelbagai pihak.

KeadilanDaily melaporkan, ia terbongkar apabila nama isteri Datuk Seri Najib Razak tertera dalam senarai kehadiran dalam berita yang dilapor agensi berita rasmi, Bernama pada 6 Oktober lalu.

Mengikut laporan itu, Rosmah hadir ketika suaminya itu meninjau operasi persiapan terakhir Belanjawan 2012 di Kementerian Kewangan, sehari sebelum belanjawan dibentang.

Perbuatan Rosmah yang selama ini mengaku sebagai First Lady of Malaysia (FLOM), dikecam Angkatan Muda Keadilan (AMK) dan mempersoal kehadiran Rosmah dalam lawatan tersebut.

Ketuanya, Shamsul Iskandar Mat Akin, berkata tindakan Rosmah semakin melampau kerana mencampuri urusan negara terutama melibatkan ekonomi.

“Ini tak pernah dilakukan mana-mana isteri PM kerana ia membabitkan menteri di kementerian yang berkaitan ekonomi dan hal ehwal negara.

“Saya mendesak supaya Najib maklumkan apa peranan Rosmah. Apakah dia pakar runding? Atau Menteri Kewangan Kedua yang sebenar? Rosmah tidak perlu menyibuk kerana dia hanya isteri dan tidak ada kuasa eksekutif,” katanya.

Penglibatan Rosmah itu turut dikecam dalam laman sosial twitter.

“Sapa (siapa) rosmah mansor untuk hadir dlm meeting bajet?” kata seorang pengguna akaun twitter, emmiza.

“Tak boleh beza Mesyuarat Sulit Belanjawan Negara sampai Rosmah blh hadiri?Prihatin pd negara agak2 la smpi mesyuarat sulit kewangan negara diketahui Rosmah,” kata pengguna akuan Ikhwan Hafiz pula.