Pengikut

Sabtu, 28 Mei 2011

LORI TERBALIK....MALAYSIA OH TANAH AIRKU


" MUATANNYA DIUTAMAKAN,PEMANDU ATAU KELINDAN DIBIARKAN"

SETIU – Bagaikan pesta roti! Itulah gambaran yang dapat dibuat apabila orang ramai dan penduduk kampung memenuhi tepi jalan utama berhampi­ran­ Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Lerek untuk mengambil roti, setelah treler yang membawa muatan roti terbalik, awal pagi kelmarin.

Orang ramai tidak berganjak dan menunggu untuk mendapatkan roti walaupun dalam keadaan cuaca panas, malah ada sesetengahnya membawa plastik besar untuk mengisi roti.

Menurut pemandu treler, Mustapha Abdul Rahman, 54, kejadian yang berlaku kira-kira jam 2.50 pagi itu umpama mati hidup semula baginya apabila treler yang dipandu terbabas dan terbalik di bawah cerun setelah dia terlelap.

*** Teringat aku kata2 dari Abg Mad Sabu baru2 ini (Dibukit Gantang)
Ahklak Islam sebenarnya sudah hilang dari orang Melayu sudah lama,sejak rejim UMNO memerintah sehingga sekarang sikap,perangai dan tingkahlaku orang melayu tidak mencerminkan Melayu mahupun Islam.
Mengambil contoh kejadian tsunami di Negara Jepun baru ini.. ada sumber dan maklumat mengatakan, keadaan ditempat yg dilanda tsunami amat menyedihkan,penduduk yang terselamat terpaksa berkongsi makanan dan hidup dalam kesukaran,namun tiada laporan kejadian pecah kedai dan kecurian berlaku semasa itu. Malah sekumpulan rakyat Negara Jepun keluar mencari dan mengumpul semua barang harta benda mangsa2 tsunami ditempat kejadian,kemudianya itu barang2 tersebut dikumpulkan didalam sebuah dewan dan di panggil mangsa Tsunami untuk mengambil hak mereka semula.
Jelas..ahklak Islam itu ada dinegara yang bukan Islam seperti di Negara Jepun.

Moral: Malang bagi masadepan negara ini jika mentaliti Melayu semakin mundur dengan akhlaknya semakin kebelakang dari semua bangsa di Tanah Air sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan