Pengikut

Selasa, 11 September 2012

Bangunan Wisma Bintara berusia 100 tahun musnah terbakar

11 September 2012 Taiping - Bangunan lama yang pernah berfungsi sebagai Mes Pegawai Berpangkat Sarjan (Wisma Bintara) hangus dalam kebakaran yang berlaku di Kem Tentera 9 Renjer Taiping, berhampiran Padang Esplanade, dekat sini, awal pagi semalam.

Bangunan yang dipercayai berusia 100 tahun itu hangus kira-kira 95 peratus dalam kejadian berkenaan dan difahamkan mengakibatkan kerugian dalam anggaran hampir RM500,000.

Timbalan Penguasa Bomba Zon Taiping, Mohd Roslan Abd Razak memaklumkan, panggilan kecemasan berhubung kejadian itu diterima pada jam 5.46 pagi dan pasukan bomba tiba di tempat kejadian, tiga minit kemudian.

"Tiga jentera bomba bersama dua unit motosikal dari Balai Bomba dan Penyelamat Taiping dikejarkan ke lokasi kejadian dan dibantu satu jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Kamunting.

Seramai 22 anggota serta pegawai daripada kedua-dua balai terlibat dalam operasi memadamkan kebakaran.

"Kebakaran dapat dikawal pada jam 6 pagi, manakala api berjaya dipadamkan sepenuhnya pada jam 8 pagi tadi (semalam). Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dan punca sebenar kejadian masih dalam siasatan," katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau turut memaklumkan kebakaran tidak melibatkan lain-lain bangunan dan anggara kerugian melibatkan bangunan serta peralatan yang disimpan di dalamnya."Stuktur bangunan lama yang diperbuat daripada kayu menyebabkan api merebak dengan pantas," tambahnya.

~ Sinar


Tiada ulasan:

Catat Ulasan