Pengikut

Sabtu, 14 September 2013

Jalan raya terlebar dunia dan Jalan raya tersempit di Malaysia

Jalan raya terbesar di-dunia
Jalan Raya yang dikenali sebagai ’9 de Julio Avenue’ (atau Avenida 9 de Julio, dalam bahasa setempat) di pusat bandaraya Buenos Aires, Argentina ini bukan sekadar jalan raya biasa. Terdapat 9 laluan jalan yang lebar dengan median taman antara arus lalu lintas yang berlawanan, menjadikan ia jalan raya terbesar di dunia.



Hanya mereka yang pantas berjalan kaki atau  kaki panjang akan bernasib baik berjaya melintas ke sisi lain sebelum lampu isyarat di persimpangan berubah merah. 

Seorang pejalan kaki yang menyeberang jalan ini dikatakan biasanya memerlukan beberapa minit tambahan di mana ia terpaksa menunggu antara 2-3 pertukaran lampu merah. Jalanraya 9 de Julio Avenue mempunyai jarak hanya 1 km panjang tetapi lebarnya 110 meter!

Jalan raya tersempit di Malaysia
Disebabkan ini kisah jalan tersempit...bukan filem Adnan Sempit_maka ceritanya pun agak sempit je....hahaha....

Mengikut posting dari laman FB Datok Anas "Jangan dok komplen, tu kan ke ketentuan Allah belaka???" Hahaha....( UFB juga yang kena...hahaha...)
Kalau ikutkan plat nombor kereta yang kat atas jalan tersempit tu dari negeri terkaya dengan hasil bumi di Malaysia...QKK_Plat kenderaan Kuching Sarawak.

Kalau mau lintas jalanraya tersempit ni memang kritikal dibuatnya_memerlukan  ambil masa 1 atau 2 langkah je...udah sampai....hahaha....

Patutlah ADUN Bingkor, Datuk Dr Jeffrey Kitingan, berkata Sabah dan Sarawak harus dilayan sebagai rakan kongsi yang sama di Malaysia dan bukan sebagai negeri ke-12 dan ke-13 dalam Malaysia dan sambutan hari Malaysia adalah sambutan hari Penjajahan.

2 ulasan:

  1. Derma duit dah amek rm400 juta jalan siap 2020?TO KB lebuhraya PAS siap.

    BalasPadam
  2. utusan malysia tak laporkan ke?????????

    BalasPadam