Pengikut

Isnin, 14 Januari 2013

Edisi Thumpho Haoup : Orang Melayu Perak udah tak hinggin baca sorat khabo Melayu...sorat khabo cina deme baca..

Sekarang ini orang orang sebelah lambor,Batu 16 dan Bota sudah mula membaca surat khabor Cine.Nampaknya surat khabor Cina telah meningkat permintaannya akibat pertambahan pembacanya.Ini telah  dinyatakan sendiri  oleh Cina Tanjung Tualang dan Pekan Parit.Peniaga peniaga surat akhbar ini menyatakan keheranan mereka dengan gelagat pembaca Melayu yang ganjil ini.Biasanya pembeli Melayu ini membeli dengan kuantiti yang besar.

Pihak yang menyiasat telah melakukan siasatan terhadap fenomena baru tersebut.Mengapakah terjadinya suatu perkara yang mustahil itu.Penyiasat  telah pergi ke pusat pusat tuisyen di sekitar Bota dan Seri Iskandar,meninjau kemungkinan wujud kelas kelas bahasa Cina yang diikuti oleh pelajar Melayu.Didapati tiada pusat tuisyen yang menganjurkan kelas bahasa Cina disini.




Siasat punya siasat,rupa rupanya gelagat orang ramai ini berpusu pusu mendapatkan surat khabor cina ini ialah untuk mendapatkan gambaran yang sebenar mengenai Himpunan Rakyat KL122.

Mereka terpaksa mendapatkan naskah Nanyang Siang Pau,Sin Chew Daily dan Guang Ming ini kerana mendapati lapuran dari akhbar berbahasa Melayu seperti Utusan dan Berita Harian adalah penuh dengan penipuan dan data data yang dikeluarkan adalah diragui dan boleh dipertikaikan kebenarannya.

Untuk menangani permasalahan ini,maka mereka terpaksalah membaca naskah berbahasa Cina yang lebih telus dan benar dalam melaporkan berita berita negara.

Oleh kerana tidak boleh membaca tulisan mandarin,maka penduduk terpaksalah meminta rakan tionghua mereka untuk membuat terjemahan.Mana mana yang tak ade rakan tionghua tu,terpaksa lah mereka meneka dan mengagak isi cerita berdasarkan gambor..hi..hi..Walaupun terpaksa berbuat demikian,mereka tetap berpuashati daripada terus diperbodohkan oleh surat akhbar-surat akhbar Melayu itu.. - TBO

Orangni: Alamat Thumpho Haoup le sorat khabo yang nyokong UMNO...ramei udah tak hinggin membace utusan meloya dan suku sakatnye...asyik memuto belit cherite je..korje nye....hahaha...


1 ulasan:

  1. Kenapa di bilek Gerakan UMNO BN Lambor Kanan? Orang Umno celop ni

    BalasPadam