Pengikut

Khamis, 11 Julai 2013

TAHNIAH..!!! UMNO PERLIHATKAN PEMBAHARUAN DALAM PRK KUALA BESUT

PRK Kuala Besut memperlihatkan satu ‘pembaharuan’ dalam kempen UMNO . 

Jika dulu UMNO  sering menengahkan ciri-ciri ‘Hero Melayu’ seseorang calonnya dan kemudiannya membandingkan dengan calon lawan yang akan dicemuh sebagai ‘kurang Melayu’ tetapi kali ini keadaan tampak agak berbeza.

Calon UMNO BN, Thankyu Zaihan Che Ku Abd Rahman tidak dicanang sebagai ‘Hero Melayu’ untuk mengambil hati pengundi, tetapi sebagai ‘Pucuk Muda ’. 

Beliau adalah bekas seorang jurutera awam terpaksa berhenti kerja kerana dicalonkan oleh UMNO dek kerana ketandusan calon. 

Orangni merayau dibeberapa laman web dan blog pro-UMNO juga memainkan faktor Usia Muda Thankyu Zaihan sebagai modal utama kempen mereka.

Konon-nya PAS memilih calon seorang yang dah tidak bertenaga untuk melaksanakan tugas sebagai wakil rakyat berbanding calon pilihan UMNO yang nampak muda,gagah dan lebih hensem...

Selama ini parti UMNO BN amat gemar mendabik dada dengan ‘KeMelayuan’ atau ‘Hero Melayu’ pemimpin mereka,tapi kali ini semua benar-benar berubah...mereka laungkan "Hero Pucuk Muda".

Sebolehnya, UMNO akan cuba menunjuk-nunjuk betapa pemimpin mereka melayu. 

Akan tetapi, Kuala Besut menyaksikan UMNO  terpaksa berbangga dengan "Pucuk Muda" pula. Thankyu Zaihan dijulang sebagai calon tepat kerana "Pucuk Muda". 

Tindakan ini seolah-olah UMNO dalam PRK pertama ini jelas menunjukan calon yang tidak berapa bersemangat melayu.Mungkin ini startegik dari UMNO pusat yang mana tahu bahawa isu melayu tidak lagi boleh dipakai. Nak main isu Islam alamat tempah tiket kecundang...maka diketengahkan calon berusia muda sebagai tektik pembaharuan dalam kempen.

Nampaknya, PRK Besut bukan mengenai membuat pilihan antara si alim dengan si jahil,si pucuk muda atau pucuk lama atau Islam dengan kafir sepertimana setiap kali berlaku pertembungan antara PAS dengan UMNO.

Tetapi pengundi Kuala Besut perlu hanya perlu membuat pilihan antara ‘Pucuk lama dari PAS’ dengan ‘Pucuk Muda yang masih mentah dari UMNO BN’ untuk menjadi wakil mereka. Maka benarlah bahawa UMNO telah berubah. 

Akhirnya, slogan ‘UBAH’ DAP terbukti berjaya mengubah UMNO...hahaha...
Sebelum diumum jadi calon...BERSONGKOK Imej Melayu dari Thank Yu Zaihan

Diumum jer jadi calon...songkok dibuang diganti topi/cap....
UMNO dah UBAH..

1 ulasan: