Pengikut

Jumaat, 8 Februari 2013

Najib Tun Razak punca gaji tinggal RM400 ,dulu RM1,500

Kesal gaji baru makin kurang
Mohd Yusof melahirkan kekecewaan pekerja terhadap gaji yang diterima bagi bulan Januari kepada Mohd Anuar, semalam.
FELDA TRIANG 2 - Lebih 200 pekerja ladang dekat sini, kesal apabila menerima pendapatan bersih antara RM300 hingga RM600 bagi Januari lalu, selepas pihak pengurusan menyelaraskan semua elaun sebagai gaji pokok mereka.

Ia berikutan pihak pengurusan Felda Plantation Sdn Bhd Triang 2 menyahut saranan Perdana Menteri supaya memberikan gaji minima RM900 sebulan.

Seorang pekerja, Mohd Yusof Ibrahim, 45, berkata, pihak pengurusan tidak pernah menerangkan mengenai perubahan pada gaji sehingga mereka terkejut melihat agihan gaji dalam slip gaji mereka.

Menurutnya, hampir semua elaun atau insentif yang diterima pekerja dimasukkan dalam gaji pokok menyebabkan gaji mereka berkurangan lebih separuh daripada biasa.

“Sebelum ini, kami dapat insentif khas sebanyak RM200, insentif kehadiran (RM85) dan elaun minyak motor (RM3 sehari) tetapi sekarang semua itu dimasukkan ke dalam gaji pokok.

“Jadi, kalau dah buat itu semata-mata untuk menjadikan gaji minima kami RM900, itu memang tidak wajar.

Memang kami tidak puas hati,” katanya semasa ditemui pada perhimpunan memprotes tindakan majikan menafikan hak mereka.

Sebelum ini katanya, upah bagi menuai buah sawit dikira 50 sen per tandan tetapi sistem itu diubah kepada per tan menyebabkan upah bagi setandan yang diperoleh tidak sampai 50 sen.

Mohd Yusof berkata, keadaan ini benar-benar mengelirukan pekerja malah ada yang beranggapan, pihak pengurusan sengaja mahu menipu pekerja kerana kejadian sama pernah berlaku dua kali sebelum ini.
Sebahagian pekerja membantah tindakan wakil majikan yang menghalang wartawan Sinar Harian bersama mereka, semalam.
Tidak faham teknik pengiraan 

Sementara itu Rohaya Ismail, 46, berkata, keadaan ini turut berlaku kepada pekerja wanita yang mengutip biji lerai.

Menurutnya, sehingga kini, mereka masih tidak faham dengan teknik pengiraan gaji baru mereka kerana tiada penerangan diberikan.

“Kalau diikutkan, majikan kena bayar baki lebih RM500 setiap pekerja berikutan rombakan gaji yang mengelirukan itu.

“Dengan baki gaji bersih yang kami terima, apa yang termampu kami lakukan? Anak-anak masih kecil dan bersekolah, barang keperluan pula semuanya mahal sekarang ini. Ini penganiayaan kepada kami,” katanya.

Rohaya berkata, sepatutnya setelah lebih 10 tahun berkhidmat sebagai pekerja ladang di sini, mereka layak mendapat kenaikan gaji dari tahun ke tahun dan bukannya pengurangan gaji.

Sementara itu, Ishak Chik, 46, mahu majikan lebih telus mengenai perkara ini.

“Selalunya saya dapat antara RM800 hingga RM1,500, tetapi bulan lepas saya hanya dapat RM400.

“Saya faham kalau majikan tolak gaji masa saya bercuti tetapi saya ada juga buat kerja tambahan lain seperti cuci longkang seperti mana saya buat sebelum ini yang mempunyai elaun bagi kerja itu,” katanya. - Sinar Harian
-------------------------




Tiada ulasan:

Catat Ulasan