Pengikut

Sabtu, 9 Februari 2013

Ketua Gajah Sungai Siput ditangkap


Anggota UTG melepaskan ubat pelali kepada gajah betina yang berjaya dijejakinya sejak empat hari lalu.
SUNGAI SIPUT, PERAK - Seekor gajah betina dianggarkan seberat 1.5 tan berjaya dijejaki Unit Tangkapan Gajah (UTG) Perhilitan Perak, kelmarin setelah dipercayai menjadi ancaman kepada tanaman penduduk berhampiran Kampung Jalong, di sini, sejak seminggu lalu.

Dalam operasi kira-kira jam 2.30 petang itu, gajah berusia antara 15 hingga 20 tahun ditangkap menggunakan tembakan ubat pelali setelah pemantauan dibuat selama empat hari oleh lapan anggota UTG diketuai Mohd Hazlin Qozek Aladdin.

Bagaimanapun, Pengarah Perhilitan Negeri, Abd Kadir Hashim berkata, baki kumpulan tiga ekor gajah berkenaan dipercayai masih berkeliaran di hutan berhampiran.

Menurutnya, daripada operasi yang dijalankan, pihaknya menemui sekumpulan gajah dianggarkan empat ekor berada di kawasan hutan itu.

“Ini berdasarkan kepada jejak baru yang ditinggalkan kumpulan gajah berkenaan, buat masa ini, hanya seekor berjaya ditangkap dan kita percaya, gajah betina ini merupakan ketua kepada kumpulan berkenaan,” katanya.

Gajah betina yang mempunyai anggaran ukuran tapak kaki hadapan 14 inci itu ditempatkan sementara di sebuah hutan berhampiran Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Jalong, lokasi di mana ia berjaya dijejaki.

Abd Kadir berkata, proses pemindahan akan dilakukan dalam masa terdekat dengan bantuan gajah denak dari Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan Kuala Gandah, Pahang.

Namun katanya, dalam tempoh itu, UTG akan meneruskan pemantauan bagi menjejaki baki kumpulan gajah berkenaan.

“Penemuan kumpulan gajah ini merungkai persoalan penduduk yang selama ini bingung, apabila hasil tanaman pertanian mereka seperti jagung dan pisang musnah,” katanya.

Sinar Harian difahamkan, kehadiran kumpulan gajah itu turut memberi risiko keselamatan kepada penduduk apabila lokasi pertanian yang menjadi tumpuan gajah berkenaan hanya berada kira-kira 1.5 kilometer dari kawasan penempatan penduduk.

- SH
Lagi cerita gajah 10 ekor dibunuh kejam Di-Sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan