Pengikut

Jumaat, 24 Februari 2012

Ayuh semua..!!!! Himpunan Hijau 2.0 sudah dapat Green light dari Polis...


KUANTAN: Polis pada Jumaat memberi kebenaran kepada penganjur untuk mengadakan Himpunan Hijau 2.0 di padang Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) 4 pada Ahad ini.
Ketua Polis Daerah Kuantan, Asisten Superitendan Mohd Jasmani Yusof berkata, pihak terbabit boleh mengadakan perhimpunan berkenaan tetapi bersyarat.
"Menerusi perjumpaan dengan penganjur pada 10 pagi tadi, kami telah menjelaskan syarat-syarat yang perlu dipatuhi. Antaranya perhimpunan itu hanya boleh bercakap mengenai perhimpunan hijau sahaja selain mereka yang hadir tidak boleh membawa senjata dan benda tajam," katanya kepada pemberita di sini, Jumaat.
Selain itu, beliau berkata tempoh untuk mengadakan perhimpunan itu hanya dibenarkan bermula pada 10 pagi sehingga 12 tengah hari sahaja.
Menerusi perjumpaan itu juga, katanya penganjur bersetuju dengan syarat-syarat yang ditetapkan untuk memastikan keselamatan dan keselesaan penduduk di sekitar Kuantan selain mengelak berlaku kesesakan.
Mengenai perubahan tempat, Mohd Jasmani berkata, MPK tidak dapat memberi kebenaran untuk menggunakan padang MPK 1 berikutan pengubahsuaian padang berkenaan untuk persiapan temasya Sukan Malaysia.
"Polis telah mencadangkan tempat penganjuran diubah ke padang MPK 4,Kemunting dan telah dipersetujui oleh MPK serta penganjur," katanya.
Beliau turut menjelaskan kebenaran kepada penganjur itu bukan satu permit yang dikeluarkan polis tetapi kebenaran mengikut Akta Himpunan Aman.
Sementara itu, anggota Parlimen Kuantan Fuziah Salleh berkata beliau akan memastikan perhimpunan itu berjalan dengan lancar dan aman dengan mengikut lunasundang-undang.
"Kita percaya semua pihak mahu ia berjalan dengan aman tanpa sebarang provokasi," katanya.
Selasa lepas, 26 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dari seluruh Pahang membuat laporan polis membantah perhimpunan itu dengan alasan ia boleh menimbulkan masalah keselamatan dan ketenteraman awam.
Himpunan Hijau 2.0 bertujuan membantah operasi syarikat Lynas Advanced Material Plants yang diberikan lesen beroperasi sementara. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan