Pengikut

Khamis, 23 Februari 2012

UMNO Taiping dan UMNO Bukit Gantang sudah mula bergaduh isu calon PRU-13

“PRU semakin hampir..” “PRU sudah dekat..!!” 
Inilah antara kata-kata yang dicanangkan oleh presiden UMNO Najib Tun Razak sejak perhimpunan agong UMNO pada 2011 yang lepas dan laungan basi ini akan di ulang-ulang disetiap lawatan Najib diserata pelusok tanah air sekarang ini.  Mungkin inilah sebab dan puncanya berlaku pergolakan memilih calon dikesan.
Dari sumber dalaman UMNO sendiri memberi tahu bahawa terdapat banyak kepimpinan UMNO di bahagian-bahagian mula bergolak ibarat kapal buruk ditengah laut dilambung ombak ribut taufan yang dashyat sekali.Mereka sudah mula lobi melobi,tarik menarik dan tolak menolak antara satu sama lain untuk dijadikan calon di PRU 13 yang tidak tahu entah bila tarikhnya.


KES 1
Dikhabar dari sumber dalaman UMNO Taiping,keadaan pergolakan disini memang  hebat bagi meletakan  calon bertanding dalam PRU 13.Keadaan sudah jelas berlaku sejak kebelakang ini. Berikutan sokongan golongan wanita di Kemunting ketara amat merosot terhadap UMNO sekarang maka di khabarkan bakal calon DUN Kemunting akan di ambil alih oleh seorang wanita .Desas desus kencang dalaman UMNO menyebut nama Ybhg Datin Yatimah Bt Khalid akan dicalonkan untuk kerusi DUN Kemunting. Beliau adalah seorang AJK wanita UMNO Perak dan Ketua Wanita UMNO Kemunting serta beliau juga adalah Isteri kepada seorang bekas ADUN Kemunting sendiri. (Adun Kemunting Sekarang Yb Dato Mohamad Zahir bin Abdul Khalid )


KES 2
Pertukaran calon di DUN Kemunting dari Yb Zahir kepada calon seorang wanita dikatakan salah satu percaturan yang konon-nya akan mengembalikan sokongan golongan wanita disini yang semakin ramai beralih menyokong Pakatan Rakyat. Faktor peralihan sokongan ini telah lama berlaku,berikutan ramai dikalangan guru-guru aliran agama terdiri dari kaum wanita disini dan dengan itu dilihat YB Zahir gagal menghampiri mereka,maka sebagai tektik akhir untuk menyelamatkan DUN Kemunting ini ialah meletak-kan calon wanita.Dengan harapan calon wanita tersebut bakal merubah sokongan di DUN Kemunting.


KES 3
Dari sumber dalaman UMNO juga mendedahkan bahawa Ketua Bahagian Umno Taiping Datuk Hj Ahmad Shalimin juga akan membangsatkan diri untuk dicalonkan diluar dari lokasinya sekarang iaitu akan bertanding bagi calon Parlimen Bukit Gantang. Ini berikutan UMNO  melihat Parlimen Bukit Gantang adalah kubu kuat PAS di bawah YB DS Nizar dan UMNO Perak tidak lagi mahu mengharapkan  kepada YB Rosli Adun Terong yang kini sudah nampak disisihkan dari UMNO itu sendiri,ini berkaitan juga dengan isu YB Rosli menganjurkan ceramah Dr Hasan Ali di Bukit Gantang [Klik Sini] dan kesilapan besar beliau ialah berada dibarisan kerusi hadapan semasa ceramah tersebut. Kejadian ini dilaporkan telah mendatangkan tidak senang hati dikalangan pemimpin UMNO di peringkat Negeri dan Pusat.


Ulasan ON: Begitu hebatnya pergolakan dan kepincangan dalaman UMNO berlaku sekarang, ibarat sebuah kapal buruk yang hampir karam dilanda ombak ribut ditengah lautan. Mereka semua saling tindas menindas antara satu sama lain,semata-mata untuk merebut kuasa ingin menjadi nakhoda sebuah kapal buruk yang sudah mahu tenggelam. MB Perak Zambry sekarang tidak mampu lagi memimpin dalam kepimpinan UMNO di negeri Perak.Ini kerana Zambry sendiri berada di posisi yang tidak selamat sekarang dalam percaturan politik Najib.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan